mandag 4. juni 2012

SOMMERSYSLER

Her inne går det litt i rykk og napp. Men her er ett nytt innlegg, omsider :) På lørdag var jeg hjemme hos mor og far og hentet rabarbra. Så bar turen hjem for å rense de nesten 3 kiloene jeg hadde fått med meg. Her skulle det lages rabarbra -og bringebærsaft.


Først delte jeg opp rabarbraen i biter.


Så tilsatte jeg saften av sitroner, frosne bringebær og vaniljestenger.


Så lot jeg det stå og småputre på komfyren til det hadde gått i oppløsning.


Da ble det sånn. Så silte jeg ut saften, det kan gjøres enten med en saftduk, eller som jeg gjorde,
legg  bomullsklut i ett dørslag, og sett denne over en bolle for å samle opp det som renner av.
Jeg lot det stå i en halvtimes tid, og rørte litt i det en gang innimellom.
Når jeg var lei av å vente så klemte jeg i sammen kluten , så resten rant ut :)



Deretter kokte jeg opp saften med sukker, og skummet av for å få en klar saft.
Deretter hadde jeg den over på rene flasker.


Vaniljen lager en utrolig god smak på denne saften.
Og det som ligger igjen i kluten, smaker fortreffelig som syltetøy om du rører inn litt sukker.

1 kommentar:

  1. Hei Cecilie!

    Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av oppskrifter fra norske mat nettsteder og blogger.

    Jeg la merke til at du har et stort antall smakfulle oppskrifter i bloggen din og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på vår Matbloggtoppen her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

    Hvis du ønsker å legge til din mat- til listen og få resept indeksert på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Vårt konsept er allerede live i de andre Skandinaviske landene, samt i Sør- og Sentral-Europa, og vi leverer tusenvis av besøkende til mat bloggerne daglig. Noen av de beste mat bloggerne får 10.000 + besøkende fra oss på en ukentlig basis.

    Forhåpentligvis vil din egen mat blogg også være opp i toppen!


    Varme hilsen,
    Christina
    http://www.alleoppskrifter.no/

    SvarSlett